Dessverre er det akkurat det jeg gjør. Jeg føler faktisk at jeg gjør noe galt når jeg nok en gang setter meg på et fly som skal frakte meg de 8670 kilometerne til Bangkok og slippe ut 1700 kg. CO2. Og ikke nok med det, jeg skal jo hjem igjen også. Det hjelper liksom ikke på skammen at jeg ikke har flydd siden sist jeg var i Bangkok, det er bare et år siden, at jeg ikke har bil, at jeg knapt nok har matsvinn på kjøkkenet og lite forbruk ellers.Det hjelper heller ikke å tenke på at flyet går uansett om jeg er med eller ikke. Selvom jeg personlig er fornøyd med at jeg kan fly rimelig (kr 5500,-) t/r Bangkok mener jeg bestemt at prisen er for lav. Det er 25 år siden jeg begynte i reiselivsbransjen og billettene kostet stort sett fra 7500,- og oppover. Thai Airways fløy ikke på OSL og det hjelper jo ikke at Norwegian skryter av at de slipper ut 28% mindre CO2 enn bransjegjennomsnittet. De flyr jo i tillegg til Thai Airways.Når det er sagt må jeg bare innrømme at jeg gleder meg til å reise igjen. Jeg har holdt på en stund med forberedelser, og nå er fotoveska klar for ny tur. Selvom jeg har gjort dette mange ganger før begynner reisefeberen å dukke opp. Så sant det ikke er etterdønninger etter Typhoidvaksinen som jeg tok denne uka. Det er viktig å være godt vaksinert når man skal på langtur. Selv har jeg Hepatitt A- og B- vaksine, trippelvaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio (denne bør forresten alle ta, da den vi tok som barn kun virker i ti år, Typhoidfeber og hver gang jeg reiser på tur en omgang Dukoral som er en drikkevaksine mot kolera. Ta alltid kontakt med en reiseklinikk i god tid før du skal reise for å sjekke hva du må ta dit du skal. Min bedre halvdel endte denne gangen også opp med å ta meslingvaksine da han ikke husket om han hadde hatt det. Vi ble også tilbudt rabiesvaksine men stod over den da det er mulig å ta vaksinen innen 24 timer etter at man evt. har blitt bitt.
Forberedelser
Forberedelsene er halve turen, særlig for meg og min samboer som begge har jobbet i reiselivsbransjen og som til sammen utgjør et lite reisebyrå. Jeg finner ut hvor vi skal og hva vi skal se å gjøre og min kjære booker fly, hotell, tog og finner ut hvor vi skal drikke kaffe. Når vi denne gangen skal på en for oss liten tur, kun tre uker, har vi bestilt alle hotellene på forhånd og vi går ganske grundig til verks for å finne ut hva vi skal gjøre. Det er både ulempen og fordelen med internett. Man kan finne ut det meste ned til minste detalj på forhånd, og da blir det kanskje ikke så spennende å reise?Det å reise er imidlertid en helt individuell opplevelse og uansett hva du leser om hva andre har sett og opplevd på sin reise vil reisen din alltid være din egen. Ikke engang den du reiser sammen med vil ha helt samme opplevelse som deg.
Kjøre tog i Thailand
Å kjøre tog i Thailand er en fryd. Det er rimelig og helt fritt for flyskam. Vi har kjørt de fleste hovedstrekningene opptil flere ganger, og har vel nærmest hatt klippekort på strekningen Bangkok – Surat Thani. Men vi har ikke kjørt strekningen Bangkok – Nong Khai. Så det ble utgangspunktet for årets tur. Vi har heller aldri vært i Vientiane, hovedstaden i Laos så det blir en liten tur over Mekong som skiller Thailand og Laos.
Vi starter i Bangkok, Chinatown denne gangen, deretter tog til Udon Thani, videre til Vientiane i Laos, så Nong Khai i Thailand før vi tar toget tilbake til Bangkok og avslutter med tre forskjellige bydeler i Bangkok. Som jeg tidligere har skrevet om Bangkok, byen er best bit for bit.
Legg igjen en kommentar